Vårt Land kan i dag fortelle at profesjonelle rekrutteringsbyrå, eller ”hodejegere”, som de også kalles, gjerne vil bidra i ansettelsesprosessen av nye biskoper. I Stavanger bispedømmeråd, der man nå arbeider med å finne etterfølgeren til Ernst Baasland, avviser man ikke tanken helt. Men den erfarne og kloke stiftsdirektøren i bispedømmet, Åge Bognø, sier han ser enkelte sider som taler imot: Hvor langt skal man gå i profesjonaliseringen? Og – blir resultatet at et uavhengig byrå selv skal ta utvelgelsen mens bispedømmerådets rolle blir å strø sand på?
I de senere år har en kommet en del videre i en mer systematisk behandling av bispeutnevnelsene. Fortsatt kunne sikkert en del bli bedre. Men jeg tror Bognø har rett når han anmelder en viss skepsis overfor å bringe inn de profesjonelle rekrutteringsbyråene. Rett nok har de erfaring med å finne ledere. Men den teori og erfaring de bygger på, er i stor grad hentet fra næringslivet. Jeg tror det er god grunn til å reagere på den tendens vi har sett lenge nå – at det er erfaringene og ideologien fra næringslivet som skal få bestemme kriteriene for godt lederskap i kirken.
For øvrig dreier det seg også her mye om synsing. Det er nok å se på hvordan to forskjellige hodejegere spriker når de i Vårt Land skal uttale seg om hvilke egenskaper en biskop bør ha. Selv om alle egenskapene de nevner, sikkert ville være bra å ha for enhver leder, biskoper inkludert, nevner de to helt forskjellige egenskaper som viktige. Uttalelsene inngir ikke akkurat tillit til at det er så mye å hente utover det fornuftige mennesker som sitter nær den virksomheten som skal ledes, selv er i stand til å tenke.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar