fredag 30. januar 2009

Voksne barns omsorg for sine foreldre

Jeg har skrevet før på bloggen at jeg ikke tror det offentlige vil klare å imøtekomme det store behovet for eldreomsorg som framtidas eldrebølge vil representere. (Se 14. juli 2008.) Jeg er ganske sikker på at vi vil måtte vende blikket bort fra det offentlige og mot familien for å takle omsorgsbehovet.

Allerede nå gjør mange pårørende en fantastisk innsats når det gjelder omsorg for gamle foreldre og andre slektninger. En Fafo-undersøkelse viser at halvparten av alle arbeidstakere mellom 45 og 65 år har en eller begge foreldre i live. Sytti prosent av disse bidrar med en eller flere typer praktisk hjelp til foreldrene.

Etter min mening er dette som det bør være. Det skulle bare mangle at voksne barn ikke skulle vise omsorg for sine gamle foreldre når de trenger det. Som en pensjonert mann som gir sin gamle mor omsorg sier til Vårt Land i dag: ”Hun er jo tross alt moren min! Hun tok seg av meg da jeg var liten.”

Men mange erfarer det som også Fafo-undersøkelsen bekrefter: Det kan rett og slett være vanskelig å ha tid og anledning til å få gitt den hjelpen de gjerne ønsker på grunn av jobben. Derfor er kravet om rett til permisjon for å yte omsorg overfor nære pårørende blitt reist. Regjeringen har sendt ut på høring et forslag om rett til slik permisjon i inntil ti dager, men da uten lønn.

Storebrand har på eget initiativ og frivillig gått lenger. I 2006 innførte selskapet rett til fri i inntil ti dager i året med lønn for ansatte som har pleietrengende foreldre. ”Det er en del av det vi mener er vårt samfunnsansvar”, sier personaldirektør Kai Lohre til Vårt Land i dag. Han forteller at han personlig har erfart hvor viktig en slik ordning var da hans egen far var syk.

Flott Storebrand! Et eksempel til etterfølgelse.

Ingen kommentarer: