søndag 6. desember 2009

Endrede holdninger

Fra 1. januar 2010 er det forbudt å ha sigaretter, tobakk og snus synlig i hyllene. Butikker, kiosker, bensinstasjoner osv. er nå i ferd med å ”ommøblere” hyllene for å oppfylle forbudet, kan VG fortelle. Akkurat som da røykeloven ble vedtatt er det også nå noen som skriker og bærer seg og slynger ut påstander om bakstreverske og idiotiske moralister som skal styre andres liv. Men som før, vil de aller fleste etter hvert se at dette er fornuftig.

Utviklingen av holdningen til røyking er nesten utrolig. Det er ikke mange årtiene siden at en mann av det gode borgerskap gjerne skulle ha en sigarett mellom fingrene når han skulle portretteres hos fotograf. I dag ville de fleste bare le hvis noen skulle finne på noe slikt. På 1970-tallet kunne studentene på Blindern sitte og røyke under seminarene. Ja, ikke bare studentene, selvfølgelig. De som har levd noen år, husker også hvordan forelesere kunne dampe på en sigar når de underviste. Fra barndommen husker jeg mannfolk med pipe kunne fylle lufta i 8-mannskupéene på toget med tobakksrøyk så en knapt kunne se. Til og med om bord i fly var røyking tillatt. I det hele tatt var det for bare få år siden en selvfølge at røykere skulle ha full frihet til å forpeste den lufta alle puster i med sin helseskadelige tobakksrøyk.

Jeg hørte selv til dem som ikke reagerte spesielt sterkt på dette. Tvert imot, som de fleste andre oppfattet jeg det slik at dette var som det skulle være. Men på enkelte områder er de fleste av altså i stand til å endre våre holdninger slik at verden blir et bedre sted å leve.

7 kommentarer:

runar sa...

Endelig ein fornuftig stemme.

Synes det er litt latterlig kordan folk lar seg provosere av at dei må huske å seie kva dei skal ha. Skulle ikkje tru de tvar vanskeleg å seie at ein skal ha "ein 20pakning prince mild" etc.

;-)

Tor Amundsen sa...

Dette applauderes av meg og mange andre. Jo mindre tilgjengelig og jo dyrere, jo mindre brukes.
For eksempel var vi i Nice i sommer, det var før jeg stumpa røyken for godt, og fikk ikke kjøpt i kolonialen. De hadde ikke. Måtte til en annen type butikk.
Flott synes jeg. Bort med tobakken og søtsakene fra kassa. Kjempeframskritt.

Atle sa...

Jeg mener det her blir litt for dumt. Disse reglene fremstiller mennesker for dumme individer. Jeg er kjempefan av røykeloven, men at man skal være nødt til å trekke snusskapene med ugjennomsiktig folie bare for at boksene ikke skal synes mener jeg blir litt for dumt, når man tenker på kostnadene for handelsnæringen ved et slikt reglement. Og i tillegg kan man skrive "Snus" utenpå skapet. Så hele forskjellen går på at man ikke kan se boksene, noe som ikke vil hjelpe stort. Det er mulig det hindrer noen FÅ mennesker i å begynne å snuse eller røyke, men det er da faktisk ikke i butikkene mennesker finner ut at de skal begynne med tobakk!

Nei dette er en regel som gir høye kostnader for handelsnæringen, og liten effekt på tobakksbruken.

godtliv sa...

folk flest handler på impuls. det visuelle er svært viktig. tenkt bare på kor stort fokus det er på vareplassering og design.

trur dette vil fungere så det suser.. ute av syne ute av sinn.
:-D

Unknown sa...

Viktig å få med seg at samme tiltaket ikke viser å ha noen effekt i andre land... Er, som flere, kjempefan av røykeloven, men at tobakken vises bak kassen "forpester" vel ikke hverdagen til oss ikke-røykere? når det i tillegg er så dyrt for handelsnæringen å gjennomføre tiltaket, så kunne de i det minste fått litt hjelp av regjeringen. Det er mange små butikker som akkurat går rundt og som må prioritere hele veien.

Når det er sagt så tror jeg ikke røyk er en spontanvare. De fleste som begynner å røyke, gjør det ikke for at det så så godt ut i butikken...

Rolp sa...

Som Emilie sier, dette her har hatt null effekt i andre land der det har blitt innført. I tillegg vil kalaset koste butikkunder i dette landet i snitt en 200-lapp. Det er 200 kroner rett i dass. Om DU har lyst til å hive penger i dass og trekke ned, så gjerne for meg, men vennligst ikke tving meg til det.

godtliv sa...

Fint med link til info, om det er så mange andre land som har prøvd uten at det har vert effekt? Aldri fått med meg noke slikt eg?