søndag 21. desember 2008

Vurdering av blogger

En europeisk søkemotor for blogger, Twingly, har offentliggjort en liste med det som blir kalt Norges 100 ”beste” eller ”mest populære blogger. Jeg noterer at mange bloggere er rørende opptatt av at de er kommet med på listen. Andre – som ikke er kommet med – gir åpent uttrykk for misunnelse.

Kåringen er vel unt for alle som er kommet med. Ettersom min blogg ikke er på listen, og jeg heller ikke har ambisjoner i slike kåringer, er det med fare for å bli misforstått når jeg melder en viss skepsis til Twingly’s liste. Det har sammenheng med at listen ikke bygger på tydelige og offentliggjorte kriterier. Twingly’s kriterier er dels uklare, dels hemmelige. Jeg noterer også at kriteriene for hva en blogg er, heller ikke er helt klare. Enkelte mener at den som topper listen, knapt kan kalles en blogg.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om denne "kåringen", jeg blogger fordi jeg liker det, ikke for å bli mest mulig populær.

Oddbjørn sa...

Det er en oppfatning du sikkert deler med mange blogger, joakim!

Admiral_Gringo sa...

Å kom ann?
Alle bloggere vil gjerne bli lest.

Oddbjørn sa...

Jo da, greit nok det. Men en blogg som blir mest lest, behøver ikke være den beste bloggen. I så fall skulle VG være landets beste avis, og det er det slett ikke alle som mener. Det kommer an på kriteriene og på øynene som ser.