tirsdag 9. desember 2008

Olav Thon slår til

Har du noen gang hørt om en næringslivstopp som mener han ikke fortjener den skyhøye fallskjermen han får etter at han har ledet en virksomhet så dårlig at han må slutte? Gründeren og mangemilliardæren Olav Thons oppgjør med toppledernes fallskjermavtaler i VG i dag er høyst betimelig. At en toppleder er sikret lønn en tid etter at han må gå av, er ikke urimelig. Men fallskjermer i form av flere årslønner og pensjonsavtaler utenfor enhver rimelighet er fullstendig uakseptabelt.

Jeg slutter aldri å undre meg over hvor totalt ufølsomme man er innenfor næringslivet når det gjelder spørsmålet om egne goder. Jeg tviler sterkt på om noen virkelig er så dyktige at de er verdt den prisen de forlanger – eller som styrene tilbyr dem. Det blir hevdet at man må gi så gode tilbud fordi ellers forsvinner de beste ut av landet. Jeg har mine tvil om hvor holdbart argumentet egentlig er. Hvor mange av de norske næringslivslederne er gode nok for de store konsernene i utlandet? Neppe mange. Og hvis det bare er pengene som driver, så bare la dem reise.

Argumentet om at man trenger de skyhøye lønnsavtalene for å gjøre en god jobb, holder ikke. Vi snakker her om folk som under alle omstendigheter ville få en lønn som ligger langt, langt over for eksempel statsministeren. Hvis man har for eksempel fire-fem millioner i året, må man da ha ytterligere fem millioner for å gjøre en god jobb? Har man ikke nok motivasjon i selve gleden ved å gjøre jobben med en slik lønn, egner man seg ikke for å være leder.

Som så mange har sagt før: Man slutter ikke å undre seg over hvor totalt samfunnsmessig umusikalske mange i næringslivets lederskap kan oppføre seg. Thons oppgjør med grådigheten og dumskapen fortjener honnør.

2 kommentarer:

Admiral_Gringo sa...

La meg først få gi deg ros for at du sier disse ordene, som absolutt er helt betimelige og korrekte.
Jeg skulle ønske at folk med inflydelse oftere talte sannheten, friskt og freidig uten å tenke på sin popularitet og sitt nettverk.

Men ordene kommer i seineste laget.
Jeg skulle gjerne sett sånne ord fra en debattant i din divisjon i 2006 og 2007 da media ble renset med journalistenes slettetast for enhver mild kritikk av markedsfundamentalismens fortreffelighet.

Etter Septemberkrakket 2008 er dette "yesterdays news" på en måte.

Men det er vel fortsatt lov å håpe på at to år med kunstig skapte "oppgangstider" et stykke inn i framtiden ikke skal føre til at alt vi nå har erfart nå blir glemt?

Er det lov til å håpe på at markedsfundamentalismen er gitt banesåret?

Er det lov til å håpe på at moderate tanker vinner fram nå?

Oddbjørn sa...

Takk for kommentaren. Jeg har nok lenge hatt mine meninger om de uforholdsmessig høye lønningene og honorarene som florerer på enkelte områder i samfunnslivet. 19. juni 2007 hadde jeg for eksempel en kommentar i denne retning på bloggen min.