lørdag 18. desember 2010

Piping til besvær

Sjelden har jeg vel syntes at en norsk landslagsseier har smakt bedre en de norske håndballdamenes semifinaleseier over Danmark. Jeg innrømmer dette ikke minst har sammenheng med noen av de danske spillernes uttalelser før kampen og det danske publikumets oppførsel under kampen. Før kampen uttalte den danske spilleren Trine Troelsen til Jylland-Posten at Danmark skulle ”smadre” Norge, det norske laget skulle få ”føle at de er i Danmark” og møte en jernneve. ”Der skal bare knaldes igennem”. Pipingen mot det norske laget var like pinlig som Troelsens uttalelser. Trine Troelsen fulgte opp sine uttalelser med å spille en elendig kamp og scoret bare ett mål på åtte forsøk. Jernnevene ble gjort til silkehansker.

Uttalelser som dette og publikums piping tente åpenbart de norske damene med kaptein Hammerseng i spissen. Det som skulle være danskenes noe ufine våpen, fungerte stikk motsatt. Norge spilte skjorta av danskene, som ikke var i nærheten av å true det norske laget. Alt lykkes for Norge. Ikke rart kommentatorene nærmest var i ekstase. Det var liksom som det skulle være at spilleren som ble hentet inn på overtid, Linn Jørum Sulland, ble toppscorer.

Oppdatering: Igjen pep publikum - og igjen tapte Danmark.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har forstått at danskene pleier å pipe. Det styrket tydeligvis jentene våre. De er kjempegode og at de igjen blir verdensmestere tror jeg. Lykke til jenter, dere er flotte.

kuskidk sa...

Ja og Norge ville pipe, hvis....

Men hvorfor kører i som bloggere - journalister mv. på nationalismen..??

Jeg er dansk, så ikke kampen, men Norge var bedst!!! alle siger det, jeg ønsker ikke at deltage i denne nationalisme, for mig er Norge mit broderfolk og jeg glæder mig over Norges fremgang...

Go Norge og vind finalen!!!

alt andet er... dårlig forståelse for sport som er konkurrence og ikke nationalisme, vi elsker Norge

Anonym sa...

Ikke for å være kjip, men Norge har ikke vært verdensmestere siden VM 1999 og har heller ikke mulighet til å bli verdensmester før til neste år, anonym! EM!

Anonym sa...

Flott kamp og jentene var mestre i sitt fag i går. Men, jeg er litt enig med dansken her inne, vi norske tenderer til litt overdrevet nationalisme i sporten generellet, og det kan virke som en viss arrogans på andre nasjoner. Norge er et rikt land og kan derfor investere mye i sporten og utøverene, noe ikke fattige land kan gjøre.

Oddbjørn sa...

Jo da, den nasjonale sjåvinismen har vi utvilsomt også i Norge. Og vi finner den minst like mye i Danmark når det gjelder håndball. Jeg anbefaler vår danske venn å lese litt på leserkommentarene både før og etter semifinalen på danske nettaviser. Ellers tror jeg aldri jeg har hørt et norsk håndballpublikum bue og pipe på Danmark når de kommer inn på banen i Norge, slik vi opplevde at det danske publikum gjorde da det norske laget kom inn på banen. En dansk avis oppmuntret til og med til dette.

Anonym sa...

Ufint med piping og primitive kommentarer,men dette er også noe nordmenn bedriver. Camilla Herrems uttalelser er som tatt i fra en russeavis,vet ikke hva hun går på,men en blir uvel av slike talemåter.Norske kommentatorer bruker også et usivilisert språk,de er til tider så barnslige at min tiåring undres .Til slutt,Løke har en så brutal spillestil ar det er ikke rart at noen mener den er bøllete.Min gamle VHS i slowmotion gir et utmerket prov i så måte. Hun hadde gjort det godt i bryting.

Lise! sa...

Til siste anonym.

Ja, Camilla er "kjent" for å si/gjøre ting som til tider kan provosere andre. Men jeg hadde nok blitt like provosert, hvis det var mitt lag som det ble SLENGT tildels STYGGE kommentarer til. En annen ting, Løke er verdens beste kvinnelig strekspiller! Å ha rollen som strekspiller innebærer bl.annet små skitne triks som klyping etc. Men det må de kunne tåle. Dommerne blåser ikke på slik. Hun er god i bryting, men det må hun nesten være så lenge 2 el. 3 spillere henger rundt henne i det hun får ballen. Og siden hun i hele tatt klarer å motta ballen, vil si at både hun og laget kan spille håndball.

Men vil også poengtere at Norge også var vertsnasjon for dette EM, og når jeg hørte piping under den norske nasjonalsangen, mistet Danmark min respekt!

Det var alt jeg hadde på hjertet denne gang! GODT NYTTÅR!