tirsdag 22. januar 2008

Spark dem ut?

Spark ut de dårlige lærerne, er Oslo-byråd Sylvi Listhaugs oppskrift på en bedre skole. Byråden er selv utdannet lærer, men forteller det norske folk at hun synes de fire årene hun brukte til lærerutdanning, var totalt bortkastede år. ”Jeg kunne ha gjort akkurat den samme jobben i klasserommet uten lærerutdannelsen. Jeg turte ikke å ta på meg ansvaret for å lære små barn å lese og skrive etter endt utdanning”, sier hun til Dagbladet.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. En så tøvete uttalelse sier vel mer om Frp-byråden enn om lærerutdanningen. Etter fire års utdanning mener hun seg altså ikke i stand til å lære barn å lese og skrive! Hvor var hun hen under de fire årene? Godt å vite at en så totalt uinteressert og udugelig student ikke jobber i skolen.

Mye kan sikkert bli bedre i lærerutdanningen som i alle andre utdanninger. Men populistiske uttalelser og vulgær argumentasjon av den typen Listhaug slår om seg med, bidrar ikke det dugg til å bedre situasjonen. Debatten fordummes, og knapt noen motiveres for læreryrket.

Vil Listhaug også sparke dårlige leger, tannleger, sykepleiere, journalister og politikere? Udugelige politikere kan riktignok sparkes ved valg, skjønt det kan være vanskelig nok. Men de sitter trygt i fire år, og de kan gjøre utrolig mye skade i løpet av den tiden. Når det gjelder næringslivsledere som ikke gjør jobben sin godt nok, så blir de sparket, vil Listhaug sikkert svare. Jo da - noen av dem - med fallskjermer i millionklassen. Vil Listhaug foreslå det samme for rektorer og lærere?

Ingen kommentarer: