onsdag 9. mai 2007

Problemer i Dagbladet

Dagens store nyhet i medie-Norge er at Dagbladet kan bli tvunget til å kutte nærmere 150 mill. kroner i kostnader innen utgangen av 2009. Det kan bety at hver tredje av avisens 290 ansatte må slutte. Dagbladet har også tidligere blitt slanket. Høsten 2005 skulle det spares nærmere 100 millioner kroner, noe som førte til at 82 årsverk ble fjernet.

Dette dramatiske scenariet har sin bakgrunn i at Dagbladets opplag har rast fra en topp på rundt 230.000 i 1994 til i overkant av 140.000 i fjor. Ifølge beregninger Dagens Næringsliv har gjort, vil et ytterligere fall på 10.000 eksemplarer i 2007 svekke inntektene med over 30 milioner kroner.

Personlig ser jeg det ikke som noen katastrofe at Dagbladets innflytelse i norsk samfunnsliv og kulturliv er blitt svekket. Jeg har aldri vært imponert over saklighetsnivået i den avisen, og jeg har aldri sluttet å undre meg over hvor fordomsfull Dagbladet har kunnet være overfor miljøer jeg identifiserer meg med. På den annen side skal det sies at Dagbladet har kommet seg i den senere tid. Det har utvilsomt sammenheng med at avisa i Anne Aarsheim har fått en sjefredaktør som tydeligvis har en mer fordomsfri og saklig holdning.

Derfor ønsker jeg henne lykke til med å snu avisas negative utvikling. Hun får en tøff jobb, men ser ut til å ha de egenskaper som skal til for å klare det. Men også hun er avhengig av at medarbeiderne skjønner alvoret og stiller opp. Så langt synes det å mangle noe i så måte. – Det er uaktuelt for redaksjonsklubben å diskutere nedbemanninger, sier lederen av Dagbladets redaksjonsklubb, Turid Næss, og fortsetter: Ledelsen kan snu så mange steiner de vil, men det er innholdet i journalistikken som gjelder.

Men det blir vel ikke akkurat så mye innhold i journalistikken i Dagbladet hvis avisa går dukken?


Til tross for dårlig årsresultat og driftsunderskudd, vil avisas eiere ha like mye utbytte som året før, kr 22,50 per aksje, Det vil tappe avisas egenkapital for 11,8 millioner kroner. Heller ikke det synes å være noe særlig godt bidrag til å få avisa på rett kjøl.

Ingen kommentarer: