Gjennom historien har det vært slik at overføring av kunnskap og ferdigheter har gått fra den eldre generasjon til den yngre. Slik er det selvsagt også i stor grad i dag. En norsk undersøkelse fra begynnelsen av 2000-tallet viser at både foreldre og barn mener at besteforeldre lærer barna ting. Blant foreldre sier f.eks. 70% at barnet har lært noe av mormoren. Interessant nok er prosenttallet høyere når en spør barna selv. Hele 90% av barna kunne fortelle at de hadde lært noe av bestemoren.
Men kunnskapsoverføringen går nå i økende grad også den andre veien. Det er særlig på det informasjonsteknologiske området at barnebarna er lærere for sine besteforeldre. Både når det gjelder mobiltelefon og PC er barn i dag lynkjappe til å lære. Og de lærer gjerne fra seg til sine noe mer teknologisk tilbakestående besteforeldre!
Heller ikke her synes foreldrene å være helt oppdatert på hva som foregår i forholdet mellom barnebarn og besteforeldre. I ovennevnte undersøkelse var det langt flere barn enn foreldre som kunne fortelle at besteforeldrene lærte av dem. Mens seks av ti barn fortalte at de lærte både av og til sine bestemødre, var det knapt to av ti foreldre som mente at det foregikk slik gjensidig læring.
Jeg tror ikke disse resultatene nødvendigvis skal tolkes slik at foreldre undervurderer betydningen av forholdet mellom besteforeldre og barnebarn. Snarere er det vel slik at forholdet mellom besteforeldre og barnebarn har sine helt spesielle kvaliteter som foreldrene ikke alltid får helt med seg. Det behøver på ingen måte å være noe problem.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar