tirsdag 9. oktober 2007

Fransk nei til kjønnsnøytralt ekteskap

I Frankrike har man tatt spørsmålet om en såkalt kjønnsnøytral ekteskapslov mye alvorligere enn i Norge. Knapt noe annet land har gjort et så grundig arbeid i denne saken som Frankrike. I 2005 nedsatte presidenten i den franske nasjonalforsamlingen en kommisjon bestående av 30 personer fra ulike politiske partier og ulike fagfelt for å utrede spørsmålet om kjønnsnøytral ekteskapslov. Kommisjonen besøkte bl a Spania, Belgia, Nederland og Canada som alle har innført kjønnsnøytrale ekteskapslover. I likhet med Norge kjennetegnes imidlertid alle disse landene ved en svak saksbehandling, som skjedde uten nevneverdige utredninger og konsekvensanalyser.

Den franske kommisjonen konkluderte i sin rapport med at Frankrike ikke bør innføre kjønnsnøytral ekteskapslov og heller ikke åpne for homofil adopsjon eller kunstig befruktning av lesbiske. At det sekulære Frankrike i dette spørsmålet frontkolliderer med den toneangivende radikale kjønnsideologien, er både interessant og tankevekkende.

Kommisjonen la i sitt arbeid avgjørende vekt på to faktorer. For det første et gjennomført barneperspektiv, der barnas rettigheter står i sentrum – ikke voksnes krav og ønsker. For det andre en bevissthet om at forskningen og erfaringen omkring barn i homofile forhold er så mangelfull at lovgiverne må følge føre-var-prinsippet. Når vi har så lite sikker kunnskap, er det uansvarlig å gjøre barns oppvekstvilkår og grunnleggende samlivslovgivning til en hastesak, sier kommisjonen.

For dem som behersker fransk, er den grundige rapporten i sin helhet tilgjengelig på nettstedet til den franske nasjonalforsamlingen. Det finnes også et 30 siders sammendrag på engelsk.

1 kommentar:

Mizi Margueron sa...

Den som leser dette vitnesbyrdet i dag, bør feire med meg og min familie fordi det hele startet som en vits for noen mennesker, og andre sa at det var umulig. Mitt navn er Linnea Magnusog jeg er fra Bergen, men jeg flytter til Chicago USA med min kone. Jeg er lykkelig gift med to barn og en nydelig kone. Noe forferdelig skjedde med familien min, jeg mistet jobben min, og min kone forlot huset mitt fordi jeg ikke kunne ta vare på meg selv og familien trenger. av henne og mine barn på det aktuelle tidspunktet. Jeg klarte i ni år, ingen kone til å støtte meg for å ta vare på barna. jeg prøver å sende en testmelding til min kone, men hun blokkerer meg fra å snakke med henne, jeg prøver å snakke med vennen hennes og hennes familiemedlemmer, men vet fortsatt at man kan hjelpe meg og jeg har sendt inn søknad senere til så mange firma, men likevel gjorde de det ikke ring meg til en trofast dag kom som jeg aldri vil glemme i mitt liv. da jeg møtte en gammel venn av meg som jeg forklarte alle mine vanskeligheter med og han fortalte meg om en flott mann som hjelper ham med å få en god jobb i coca cola-selskap, og han fortalte meg at han er en stavekaster, men jeg er en person som aldri tror på stavekaster, men jeg bestemte meg for å prøve ham og Drigbinovia instruerte meg og viste meg hva de skulle gjøre i disse syv dagene av lunsj stavningen. Jeg følger alle instruksjonene og gjør det han ba meg om å gjøre det bra. Drigbinovia sørger for at alt gikk bra, og kona ville se meg igjen etter Drigbonovia fantastisk arbeid. Min kone kaller meg med et ukjent nummer og unnskyldte meg, og hun fortalte meg at hun virkelig savner meg, og våre barn og min kone kommer hjem. Og etter to dager Et selskap som jeg har sendt inn takknemligheten min, nå er jeg leder av paragon selskap i USA. Jeg anbefaler deg hvis du har noen problemer, send en melding til denne e-posten: doctorigbinovia93@gmail.com eller WhatsApp ham på +2348144480786 og du vil få det beste resultatet. Ta ting for gitt og det vil bli tatt fra deg. Jeg ønsker deg det beste.