Det er lett å
forstå den fortvilelse som mange besteforeldre opplever når de av ulike grunner
mister kontakten med barnebarna. Barnebarna er noe av det aller kjæreste i besteforeldrenes
liv, og det gjør hjerteskjærende vondt å bli hindret i å treffe dem. Jeg har
selv gjort en del besteforeldreforskning og vet at det på flere måter som regel
er godt for barnebarnas utvikling å ha kontakt med besteforeldrene. Derfor er
det også forståelig at enkelte mener at besteforeldre bør få en lovhjemlet rett
til samvær med barnebarna. Spørsmålet er likevel om det er klokt å innføre en
slik lovbestemmelse.
Det siste
initiativet på området kommer fra en gruppe som fronter saken under tittelen «Barns rett til besteforeldre». I et innlegg i Bergens Tidende for noen dager siden
hevder initiativtagerne at de negative aspektene ved
å lovfeste samværsrett for besteforeldre og slik gjøre spørsmålet til en sak for
domstolene, vil oppveies av de positive – at barna får kontakt med flere
personer som vil dem vel.
Her tror jeg de tar feil. De negative
konsekvensene er alt for store. I argumentasjonen blander man sammen
besteforeldrenes moralske rett til kontakt med barnebarna med juridiske
rettigheter. Det dreier seg her om en type mellommenneskelig kontakt som
egner seg lite for lovregulering.
Jeg studerte dette spørsmålet ganske
grundig for en del år tilbake, og arbeidet resulterte i en lengre
tidsskriftartikkel. Jeg har også skrevet om spørsmålet på nettstedet
http://www.besteforeldre.no/ og i et par tidligere poster på denne bloggen.
Temaet er
vanskelig, fordi det er følelsesladet og fordi det berører det prinsipielt
viktige spørsmålet om foreldrenes førsterett til å treffe avgjørelser i barnets
liv og oppdragelse. De som taler sterkt for besteforeldres samværsrett, hopper
alt for lett over foreldrerettsprinsippet. Det er også karakteristisk at man
sier lite om hvordan man mener at en slik lovbestemmelse skal se ut. Man viser bare
til USA og enkelte europeiske land som har lovbestemmelser i denne retningen,
og sier at vi må få en
lovendring så Norge kommer på linje med disse landene.
Men for
det første er det ikke uten grunn at det er få land i Europa som har slike lovbestemmelser,
og de praktiseres gjerne meget restriktivt. Når det for det andre gjelder USA, har
en del stater innført «vidåpne» lovbestemmelser som gir besteforeldre og andre
anledning til «når som helst» å gå til retten med krav om samvær så sant man
mener det tjener «barnets beste». Dette gjelder vel og merke også om begge
foreldrene lever og bor sammen. Ikke overraskende har disse lovbestemmelsene
vakt så stor harme blant mange amerikanske foreldre at en del av dem har
organisert seg for å kjempe imot denne lovgivningen og «gjenopprette
foreldrenes rettigheter», som de kaller det. Man har hatt en rekke opprivende
rettssaker – hvorav den mest kjente, Troxel vs. Granville, gikk helt til
amerikansk høyesterett, der det saksøkende besteforeldreparet etter ni år i
rettssalene tapte saken. Saken illustrerer hvor ille det kan gå når en begynner
å dra mellommenneskelige problemer inn i rettssalene. (Du finner en nærmere
omtale av denne saken her.)
I Norge
vurderte både Barne- og familiedepartementet og Stortinget spørsmålet i forbindelse
med revisjon av barneloven i 1997, men ingen gikk inn for å lovfeste en rett
for besteforeldre til å søke om samvær når begge foreldrene er i live, og
tanken fikk svært liten støtte i den høringsrunden som gikk forut for
lovrevisjonen (Ot prp nr 56 1996-97; Innst O nr 100 1996-97).
Utgangspunktet
i norsk rett er at det bare er barnets foreldre som har juridisk rett til
samvær med barnet, så langt dette er forenlig med barnets beste. Ingen andre
har i utgangspunktet noen rett til samvær. Barnelovens § 45 åpner
imidlertid for at når en eller begge foreldrene er døde, kan besteforeldre (og
andre som er nært knyttet til barnet) kreve at retten fastsetter om de skal ha
rett til å være sammen med barnet, og hvilket omfang samværsretten skal ha.
Også i tilfelle der en av barnets foreldre er nektet samvær med barnet, kan
besteforeldre under gitte betingelser få fastsatt rett til samvær. Endelig har
barnevernloven en bestemmelse om at fylkesnemnda for sosiale tjenester kan
bestemme at «andre enn foreldrene» (f.eks. besteforeldre) skal ha rett til
samvær med barnet.
Når begge
foreldrene lever og bor sammen, ligger det i sakens natur at et rettslig krav
om samvær vil være aktuelt bare hvis det foreligger en eller annen konflikt
mellom foreldrene og besteforeldrene, slik at foreldrene motsetter seg samvær.
At noen da med rettens hjelp skulle kunne tiltvinge seg samvær, kan oppfattes
som et urimelig inngrep i foreldreretten som neppe kan føre til noe godt.
Det kan også
hevdes at selve eksistensen av generelle lovregler om samværsrett for
besteforeldre kan virke negativt inn når generasjonene diskuterer samvær. En
uuttalt trussel om rettslige skritt fra besteforeldrenes side vil ligge i
luften, og slike «forhandlinger i skyggen av loven» kan sette foreldrene i en
tvangssituasjon som kan gi besteforeldrene et urimelig «overtak». Sannsynligvis
vil det også forsure klimaet i familien på en måte som til syvende og sist ikke
er til barnets beste. (Les resten av artikkelen ved å klikke på "Les mer" under.)
Vanligvis er
ingen bedre kvalifisert til å avgjøre hva som er best for barnet enn barnets
foreldre. Det bør derfor være de som har foreldreansvaret som også har ansvaret
for å etablere og tilrettelegge kontakten mellom barnebarn og andre, besteforeldre
inkludert. Når barnet bor sammen med bare den ene av foreldrene, må det være
denne som har ansvar for kontakten mellom barn og besteforeldre på sin side av
familien, mens samværsforelderen må ha ansvaret for kontakten mellom sine
foreldre og barnet. Situasjonen blir dramatisk endret når en av foreldrene dør
og den ansvarlige for kontakten med besteforeldrene på barnets ene slektsside
er borte. Da er det ikke urimelig at lovverket gir mulighet for å sikre
besteforeldrene samvær, slik den norske barneloven åpner for.
Ved
foreldrebrudd aktualiseres spørsmålet om samværsrett for besteforeldrene i
tilfelle der foreldrene ikke er villige til å inngå avtale om samvær eller
samværet boikottes av bostedsforelderen. Her er utgangspunktet at barnets
foreldre har en konflikt seg imellom. Det kan være vanskelig nok for barnet.
Ved å åpne for søksmålsadgang for besteforeldrene, risikerer barnet å bli
blandet inn i ytterligere en konflikt, som i verste fall kan bli mange
konflikter. Også besteforeldre kan være skilt. Barnets besteforeldre kan
representere fire familieenheter, som alle evt. ville ha selvstendig
søksmålsadgang. Dermed ville barnet måtte forholde seg til flere samværsordninger
som løper parallelt – med nærmest daglige muligheter for konflikter ved for
eksempel henting og bringing, i forbindelse med reising osv. Bortsett fra at en
må spørre om barnet i det hele tatt vil ha tid til alle samværene utenfor
hjemmet, er det vanskelig å se at en slik situasjon skulle være forenlig med
prinsippet om barnets beste. Tvert imot taler mye for at dette vil føre til
mindre stabilitet og trygghet for barnet.
Mange
besteforeldre kan fortelle om liten kontakt med barnebarna fordi bostedsforelderen
hindrer at samvær med den andre forelderen blir gjennomført. Dette er et
alvorlig problem, og det er ikke vanskelig å forstå den sårhet og fortvilelse
en slik situasjon skaper. Men det er tvilsomt om boikott av samværsrett for den
ene av foreldrene løses på noen god måte ved å tildele samværsrett til enda
flere personer, i dette tilfelle besteforeldrene. Boikott av foreldresamvær må
forsøkes løst ved hjelp av mekling og eventuelt gjennom tvangsgjennomføring.
Under alle omstendigheter har foreldrene mulighet for å gjøre avtale om at
barnet skal ha samvær med besteforeldrene.
Rettsapparatet
er lite egnet til å løse mellommenneskelige konflikter. Jurister er ikke
spesialister på barn og barns beste. Utfordringen ligger ikke primært på det
juridiske området, men på det pedagogiske. I stedet for å forsøke å løse
problemene ved lovregler, bør en konsentrere seg om å formidle kunnskap om
intergenerasjonelle relasjoners betydning for det gode liv generelt og for
barns utvikling spesielt. Utfordringen består i å skape holdninger som gjør at
spesielt foreldrene ser betydningen av at barna får god kontakt med sine
besteforeldre, og at besteforeldrene på sin side blir seg bevisst hva de kan bety
for sine barnebarn, og lærer hvordan de kan utøve besteforeldrerollen på en god
måte.Trenger man faglig hjelp, er familievernkontorene
et bedre sted å oppsøke enn advokatkontorene.
Noen ganger hjelper ikke all verdens kunnskap og veiledning, og konflikten vedvarer. Men man gjør ikke situasjonen bedre for barna ved at man med loven i hånd øker konfliktnivået eller skaper nye konflikter. Det understrekes av en viktig erkjennelse fra besteforeldreforskningen, som viser at kvaliteten i forholdet mellom besteforeldrene og barnets foreldre er en avgjørende faktor for om besteforeldrene skal kunne ha betydning for barnets utvikling. En lovbestemmelse som vil gjøre foreldrene og besteforeldrene til motstandere i en rettssal, skaper ikke et bedre forhold og bidrar dermed ikke til barnets beste.
Noen ganger hjelper ikke all verdens kunnskap og veiledning, og konflikten vedvarer. Men man gjør ikke situasjonen bedre for barna ved at man med loven i hånd øker konfliktnivået eller skaper nye konflikter. Det understrekes av en viktig erkjennelse fra besteforeldreforskningen, som viser at kvaliteten i forholdet mellom besteforeldrene og barnets foreldre er en avgjørende faktor for om besteforeldrene skal kunne ha betydning for barnets utvikling. En lovbestemmelse som vil gjøre foreldrene og besteforeldrene til motstandere i en rettssal, skaper ikke et bedre forhold og bidrar dermed ikke til barnets beste.
For spesielt interesserte: Se O. Evenshaug: «Samværsrett
for besteforeldre?» Tidsskrift for samfunnsforskning,
nr. 1/2004, s. 65-82.
17. oktober: De siste avsnittene har fått en tilføyelse.
17. oktober: De siste avsnittene har fått en tilføyelse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar