Den unge haugianeren John Eriksen Bjørge
Av Oddbjørn Evenshaug
Av Oddbjørn Evenshaug
(Trykt i I gamle fotefar, Øyer og Tretten historielag 2013, s. 73-80.)
I rekken av store personligheter og predikanter fra Øyer og
Tretten som gjorde seg gjeldende i den haugianske folkebevegelsen i første
halvdel av 1800-tallet, var John Eriksen Bjørge kanskje den mest begavede og særpregede.
Han døde bare 27 år gammel, men rakk likevel å sette djupe og merkbare spor
etter seg som en sjelden ildfull forkynner. Hans Nielsen Hauge selv hadde store
forhåpninger til talentfulle øyværingen. Det er antydet at Hauge endog så John
som sin ettermann som bevegelsens åndelige leder. Hauge sørget derfor tungt da John
gikk bort i så alt for ung alder.
Kilder
John Eriksen Bjørge har etterlatt seg en viktig kilde til
kunnskap om sitt liv. I 1820 ga han ut et lite skrift, "Sandheds Stadfæstelse, hvorved Syndens Menneske bliver aabenbaret
og Guds Kjærlighed bekreftet”. Her forteller
han om oppveksten og sine sterke religiøse følelser og tanker som preget ham
gjennom alle år. Hans beskrivelse av de åndelige kampene han gjennomlevde i
barndommen og ungdommen, gjør et sterkt inntrykk. Skriftet vitner om et
menneske som tidlig nådde langt i religiøs tenkning og åndelig modenhet. Den
ble utgitt i nytt opplag i 1844.
Tittelsiden på John Eriksen Bjørges bok "Sandheds Stadfæstelse".
For øvrig gir H.G. Heggtveit en ganske omfattende omtale av John i sitt store kirkehistoriske verk Den norske Kirke i det nittende Aarhundrede, som ble utgitt på begynnelsen av 1900-tallet. Ved siden av Johns egen beretning bygger Heggtveit i stor grad på "meddelelser" fra gamle haugianere. Særlig har kirkesanger Arne Arnesen i Øyer vært en viktig kilde, fordi Arnesen hadde sine opplysninger fra en rekke samtidige av Bjørge. Heggtveit bygger også på brev fra Bjørge og fra Hans Nielsen Hauge. To brev fra Hauge til John Eriksen Bjørge er publisert i Ingolf Kvamens utgivelse av Hauges brev.
John Eriksen Bjørge er noe omtalt også i andre kirkehistoriske verker og i biskop A. Chr. Bangs Haugebiografi, som ble utgitt første gang i 1874. Tor Ile vier John Eriksen Bjørge ganske stor plass i bind 3 av sin bygdehistorie for Øyer. Det samme gjør Sigrid Svendsen i sin bok Billeder fra Hauges tid. Begge disse bygger i det alt vesentlige på Heggtveits kirkehistorie. Ile supplerer Heggtveit med en kritisk vurdering av John Eriksen Bjørge og haugianernes forhold til Vis-Knut, åpenbart basert på folkeminnesamleren Johannes Skars fortellinger om Vis-Knut i ei bok som ble utgitt første gang i 1876.
Foreldrene
John Eriksen Bjørge ble født 7. august 1795 på Søndre Bjørge
i Sørbygda i Øyer, en gård som ligger høyt og fritt og med en imponerende
utsikt over dalen. John ble døpt i Øyer kirke allerede to dager etter han ble
født. Foreldrene var Erik Mikkelsen fra Tretten og Anne Johnsdatter. Anne var født
på Johnsgård på Tretten, men vokste opp på Kråbøl i Øyer kirkebygd og var
søster til Johannes (Jehans) Kråbøl, som ble en kjent haugianer og salmedikter.
John hadde tre søsken, en to år eldre bror, Ole, og Ranne og Johannes, som var
henholdsvis to og seks år yngre.
Søndre Bjørge
Johns mor, Anne Johnsdatter, var en meget from kvinne som oppdro gutten til å bli et gudfryktig barn. John stod sin mor nær. Han var en tenksom gutt med et særdeles følsomt sinn. Under Johns oppvekst var Sørbygda ifølge Heggtveit åndelig sett et mørkt sted. Det var mye fyll og slåssing, og enkelte tok endog sitt eget liv. Dette gikk hardt inn på den fromme moren og virket også sterkt på den følsomme gutten.
Store sjelekvaler
John forteller at han fra tidlig barnsben av var opptatt av
religiøse tanker. "Fra den første tid da jeg kom til så stor forstand at
jeg kunne tenke noe, hadde jeg tanker om Gud, evigheten og vår
udødelighet", skriver han. Gjennom hele oppveksten hadde han store
åndelige kamper og kjempet mye med tvil og anfektelser, dvs tanker som voldte
ham indre uro. Med stor følelsesmessig intensitet pløyde han allerede som liten
gutt dypt om Gud, evigheten og udødeligheten på en måte som religionspsykologisk
sett må karakteriseres som ganske uvanlig for et barn. Hans mor lærte ham at vi
ikke bare skal la være å gjøre ondt, men også lære å gjøre Guds vilje. Men hva
ondt og godt var, hadde jeg ikke forstand på, forteller John, ”derfor ba jeg Gud
åpenbare for meg sin vilje, så ville jeg gjøre den.” Han skriver at når han
tenkte på døden, ble han engstelig og syntes ikke han var ferdig til å dø. Han
ba derfor inderlig til Gud: ”Herre, ta meg ikke bort i mine dage!” Han var da
fortsatt ikke mer enn ni år.
Men etter hvert tapte han mye av
denne ”akt for Gud”, som han kalte det. Han kjente at lystene begynte å herske
i ham. Han hadde ”angst i sin ånd", og lovet Gud å forbedre seg. Men når
anledningen ga seg og han kom i selskap med andre, ”var jeg overvunnet
igjen". Hans åndelige kvaler var så store at han faktisk var inne på
tanken på å ta sitt eget liv. Han erkjente at slike tanker egentlig var ham
sterkt imot og betrodde seg til moren, og ”straks tapte denne fiende sin makt”.
Da han var 12 år, ble han
alvorlig syk og trodde han skulle dø. Det førte ham inn i nye, sterke
anfektelser og kamper. Han ba om nåde og tid til å omvende seg, og da han ble
frisk, strevde han ”natt og dag i bønn til Gud om at han ville bevare meg i sin
sannhet”. Til tider kunne han nå føle en glede som ”ei kan utsiges”, og han
kjente nå ingen lyst til de verdslige fornøyelser som han tidligere kjente
fristelse til å være med på. Men fortsatt kjente han seg skamfull fordi han i
så liten grad våget å bekjenne i ord hva han trodde.
I 1808 døde moren. John var da 13
år. Det var et hardt slag for ham å miste moren som stod ham så nær. To år
senere giftet faren, Erik Mikkelsen Bjørge, seg igjen med Kari Eriksdatter Kråbøl.
Erik var da 57 år gammel, mens Kari var 38 år. Kari ble en omsorgsfull og god
støtte for John gjennom ungdomsårene.
En annen som kom til å stå John
nær i ungdomstiden var Arne Arnesen, som var jevnaldrende med ham. Arne var
født i fattige kår på en liten plass ved Holmen på Tretten. Så snart han var
gammel nok til å tjene sitt eget brød, kom han til Søndre Bjørge, der han
tilbrakte ungdomsårene sammen med John. De arbeidet sammen, delte rom og ble
gode venner. Arne ble vitne til hvordan John kjempet sine kamper. Dette ble en
sterk åndelig skole for Arne. Arne dro etter hvert ut fra bygda og reiste i
flere år i hele Sør-Norge som legpredikant inntil han omkring 1830 bosatte seg i
Stavangerområdet. Der fikk han stor familie, drev gård og ble en del av det
virksomme haugianermiljøet i kretsen rundt gründeren og
"haugianerbispen" John Haugvaldstad. (Se artikkel om Arne Arnesen
Bjørge i 2012-utgaven av "I gamle fotefar".)
Etter morens død gikk det tilbake
igjen med Johns åndelige liv. Han forteller om nye fristelser, et syndig liv og
nye kamper. En hendelse som satte en alvorlig støkk i ham, var da en gammel
mann på en av Bjørgegårdene tok livet av seg. Mannen lå under for
alkoholmisbruk og var aggressiv i sin motstand mot kristentroen. En søndag da
folk kom hjem fra kirken, fant de ham hengende i et tau. Hendelsen førte John
inn i mange slags forferdende tanker. Han fornyet sitt løfte om å tjene Gud og
begynte ivrig å be og lese i Guds ord. Men han fikk ikke sjelefred. Han søkte
veiledning og trøst hos haugianere i bygda, og han leste også Hans Nielsen
Hauges bok "Om Religiøse Følelser og deres Værd", en dyptpløyende
religionspsykologisk framstilling der Hauge bl a gir en omfattende skildring av
sin store åndsopplevelse i 1797 ved siden av at han også forteller om en del
andre menneskers troskamper. Men heller ikke det ble John til noen hjelp.
Gjennombruddet
Sommeren 1817 ble han innkalt til militærtjeneste. Her
skilte han seg ut på grunn av sine religiøse grublerier og soldatkameratene
gjorde narr av ham fordi han var en slik ivrig bibelleser. Etter at han kom
hjem, strevde han fortsatt med sin vantro og ble så grepet av angst at han
knapt klarte å arbeide eller å spise. Slik gikk han hele høsten og vinteren i
gjennom, inntil det store og endelige gjennombruddet til en personlig og
frigjort tro kom sommeren 1818.
Det skjedde plutselig en søndag
at han ble fylt av en sterk glede over Guds nåde. Han skriver: "Denne
glede tiltok mer og mer, til sist ble jeg jeg bestrålet av et lys fra Guds
herlighets trone, jeg så i troen det treenige vesen og fikk en levende
forsikring om Guds nåde. Den store vantro ble borte i samme øyeblikk." – For
ikke å bli hovmodig unngikk han å snakke noe særlig om denne opplevelsen, som
han omtalte som "den store nådes besøkelse". Senere en gang ble han
på nytt grepet av vantro og sterk angst, angivelig fordi han "ikke var
øvet i å vandre i troen." – "Da ble jeg atter besøkt av det samme lys
igjen", forteller han. Han var da på reise, og denne sterke åndelige
opplevelsen varte mens han gikk en mils vei.
Den store forandringen som hadde
skjedd med John, vakte naturligvis oppsikt i bygda, og den gjennomgripende
krisen og fornyelsen han hadde opplevd i sitt trosliv, lutret ham til å bli et
"kraftig middel til å virke på sine omgivelser", skriver Heggtveit. I
personlige samtaler formante han folk til å omvende seg, slik at de også skulle
få erfare den samme Guds nåde som han selv hadde opplevd. "I førstningen
var jeg meget plaget av menneskefrykt og syntes det var best for meg å tale med
noen få", forteller han. "Men da jeg ble mer bekreftet i sannheten,
falt talen meg lettest når mange kom sammen. Ja, jeg hadde sådan følelse når
jeg talte Guds ord, at jeg ofte ikke sanset hva jeg sa, men var liksom utenfor
meg selv. Var det noen som motstod, da fikk jeg ofte overflødig å overbevise
dem med."
Forkynnervirksomheten
John begynte å holde små oppbyggelsesmøter på plassene rundt
Bjørge, og ganske snart ble det en underlig vekkelsens tid i Sørbygda, ikke
minst blant ungdom. Hans store begavelse, faste overbevisning og dype åndelige
erfaringer og innsikt gjorde ham vel skikket til å være en veileder for andre. "Dertil
kom hans brennende kjærlighet til sine medmennesker og inderlige omsorg og
virksomme, offervillige arbeid for deres timelige og evige vel", skriver
Heggtveit. Hans samtidige har fortalt at han i sin personlige framtreden var
beskjeden og ydmyk og forsiktig i sin framferd, "et lys og et eksempel for
andre".
Etter hvert utvidet John virksomheten
til å omfatte også bygdene utenfor hjembygda. I 1819 virket han først en tid i
Fåberg, Gausdal og Ringebu, og senere i Ringsaker og Nes, Biri, Vardal og
Toten. Overalt samlet han mye folk.
Sent på høsten i 1819 reiste John
på besøk til Hans Nielsen Hauge på Bredtvedt i daværende Aker. John hadde
skrevet til Hauge og fortalt at han hadde ferdig manuskriptet til
"Sandheds Stadfæstelse", og nå ville han gjerne at Hauge skulle lese
skriftet før det ble trykt. I et hjertelig brev ønsker Hauge ham velkommen, samtidig
som han finner grunn til å formane John om å "vokte seg for den farlige
hovmod, den elendige lunkenhet og den skadelige frykt, da vi er overbevist om
at vår Herre er streng over dem han har betrodd pundet".
Det eneste kjente originalportrettet av Hans Nielsen Hauge. Trolig malt i København i året 1800. Ukjent kunstner.
I god tid før jul i 1819 er John
på plass hos Hauge på Bredtvedt, der de sammen går igjennom manuskriptet John
hadde forfattet. De kom ganske sikkert godt overens og Hauge hadde neppe mye å
innvende på manuskriptet ettersom det ble trykt kort tid etter. Hauge hadde for
øvrig selv bare to år tidligere gitt ut det selvbiografiske verket "Om
Religiøse Følelser og deres Værd", som vi har sett at John
hadde lest. Vi skal vel ikke se bort i fra at selv om lesningen av denne boka
ikke beroliget John så mye i hans eget åndelige strev, kan den nok ha vært en
inspirasjon for ham når han selv skulle skrive om sin kamp. Men selv om John ganske
sikkert var påvirket av Hauge, var han i likhet med mange andre av Hauges
venner preget av en selvstendighet som hadde sin ”dypeste grunn i den åndelige
edruelighet som aldri tillot dem å tilegne seg åndelige standpunkter før de
virkelig hadde levd seg fram til dem”, skriver biskop A. Chr. Bang i sin
Haugebiografi.
Etter besøket hos Hauge dro John
til Drammen og bygdene der omkring og holdt møter. I dette området hadde Hauge
mange tilhengere og Hauge fikk satt i gang industribedrifter som fikk stor
betydning i årtier framover. I Drammen finner vi bl a Tollef Olsen Bache, som
var en begavet lensmann fra Numedal, men som på Hauges råd hadde slått seg ned
i Drammen, der han hadde stor framgang som forretningsmann. Vi kan nok regne
med som ganske sikkert at John hadde møter hos Bache.
På hjemveien var han
sannsynligvis innom Bredtvedt igjen og feiret jul hos Hauge. Vinteren 1820 var
han tilbake igjen og holdt møter i området rundt Bredtvedt, i Drammen,
Eikerbygdene og i Kongsbergområdet. I påsken året etter vet vi at han virket bl
a i Ringebu sammen med Jens Johnsgård og senere samme år i Aurdal i Valdres. I
likhet med Hauge skrev han ofte brev til sine venner på steder han hadde
besøkt, der han gav oppmuntring og veiledning.
Hauges formanende ord til John om
ikke å bli hovmodig baserte seg nok på den erfaring som er velkjent også i dag
at alle som stiller seg foran en forsamling og lykkes godt i formidlingen av
sitt budskap, står i fare for å utvikle for høye tanker om seg selv. Det
gjelder selvsagt også predikanter. Når det gjelder John, ser det ut til at han
var oppmerksom på faren. I sluttordet i sitt selvbiografiske skrift, som han
skrev allerede i 1819, reflekterer han både over dette spørsmålet og andre
krevende sider ved å være forkynner generelt og ved sin egen personlighet
spesielt:
"Mine følelser har for det
meste vært så oppflammende at jeg undertiden har måttet erkjenne i mitt hjerte
for Gud at jeg ikke har krefter til å bære sådanne (åndelige) forlovelses
dager. Og når han har unndratt seg, da har jeg også villet gå frem etter min
overbevisning og være fornøyd med Guds vilje, for jeg har erfart at jeg ikke
har hatt krefter til å bære de gode dager for min naturs fordervelse. Slik har
Gud handlet med mitt hjerte til denne tid. Om han heretter behager å dra
utenlands, så vil jeg ved hans nåde være fornøyd med å tjene ham i oppriktighet
hvorledes han enn vil føre meg gjennom tiden. De ord ligger meg på hjertet: Den
som meget forlates, skal meget elske. Dette må jeg anvende på meg og ber
hjertelig at Herren vil bevare meg i sannhet, så jeg kan komme fra en klarhet i
en annen, inntil mitt siste åndedrett. Det skje!"
Kritikk av Vis-Knut
Sitt váre og følsomme sinn til tross, i skriftet som han
ga ut i 1920 viste han også fram noen skarpe klør. I den siste delen av sitt
skrift "Sandheds Stadfæstelse" polemiserer han mot Knut Rasmusson
Nordgarden, eller Vis-Knut, som han gjerne ble kalt. Knut led av epilepsi
(fallesyken) og under sine epileptiske henrykkelsesanfall hørte han himmelske
stemmer og musikk som fortalte ham hvordan han burde leve. Stemmene fortalte
ham at han skulle reise rundt å formane folk til å vende seg bort fra sin synd,
og at han hadde evnen til å lindre folks fysiske og psykiske smerter og
lidelser. Knut reiste rundt og gjorde mye godt, bl a helbredet han folk ved
håndspåleggelse. Bjørnstjerne Bjørnson, som i 1878 utga et lite skrift om
Vis-Knut, karakteriserte ham i et brev til Georg Brandes som "et magnetisk
fenomen i stor stil". Blant prestene ble han oppfattet som en svermer. I
1827 ble han dømt for kvakksalveri, selv om det i dommen het at han ikke hadde
bedragerske hensikter eller at han hadde voldt noen skade.
Haugianernes kritikk av
Vis-Knut skjedde ikke minst på læremessig grunnlag. Hans Nielsen Hauge skrev
flere brev til Knut. Han hadde til å begynne med en positiv oppfatning av Knut
som en "god mann", men forandret oppfatning. Kritikken mot Knut gikk
på at hans forkynnelse var ensidig konsentrert om å holde seg borte fra synd og
laster. Ifølge haugianerne var det ikke nok, folk måtte omvende seg og bli født
på ny. Videre anklaget de ham bl a for å benekte menneskets frie vilje når han
hevdet at han i likhet med profetene i Det gamle testamente ble drevet mot sin
egen vilje. De kritiserte ham også for at han ikke ville arbeide og for
usedelig atferd overfor kvinner.
Folkeminnesamleren Johannes
Skar, som gjorde en omfattende studie av Vis-Knuts virke, kan forstås slik at
han mener John Eriksen Bjørge bidro til Hauges negative holdning til Vis-Knut.
Skar viser til at Hauge skrev sitt første kritiske brev til Vis-Knut kort tid
etter at John hadde besøkt Hauge på Bredtvedt og gjennomgått manuskriptet til hans
skrift. Hauge hadde aldri møtt Vis-Knut. John derimot, hadde samtalt med ham,
og i sitt skrift tar han et skarpt oppgjør med ekstatikeren fra Svatsum. Johns
hensikt er å beskrive Knuts liv og lære "samt det Væsen hans ivrigste
Forvarere udviser". Han mener dette er nødvendig fordi Knut og hans
forsvarere gjør seg skyld i feiloppfatninger om det John selv og hans
trosfeller står for. Han gjør ikke dette for å forfølge Knut, skriver han, men
mener det er alle kristnes plikt å opplyse og lede sine medmennesker til det
gode og motstå det onde.
Avskjeden med
Hauge
John hadde ingen sterk helse. De store påkjenningene i
ungdomsårene og den rastløse, intense forkynnervirksomheten hadde tatt på. Han
gikk ofte våt på beina og frøs mye. Utover i 1821 begynte han å kjenne seg
trøtt og hostet mye. Vinteren 1822 oppsøkte han lege, som konstaterte at han
hadde fått tæring (tuberkolose). I et brev til Hauge 7. mars 1822 forteller han
at det bar mot slutten og at han nå har fått tid til å tenke igjennom ulike ting
som han tidligere ikke har vært oppmerksom på hos seg selv. "Jeg har ikke
våget som jeg skulle", skriver han, "egen ære og hovmod har ofte satt
skygge for lyset". Han skriver at nå orker han ikke mer, og så tar han
farvel og takker Hauge, hans kone og øvrige husfolk for den godhet de har vist
ham og for at Hauge har vært et middel til hans "sjels foredling".
John hadde allerede før dette
avskjedsbrevet skrevet om sin sykdom i et brev til Hauge, og to dager før Johns
avskjedsbrev tok Hauge farvel med John i et brev datert 5. mars 1822. Hauge
skriver at det var tungt å måtte erkjenne at John skulle gå bort i sine beste
år og ikke lenger skulle kunne virke med sine særdeles gode gaver til
menneskers salighet og at han selv, som var et svakt menneske, skulle overleve
ham. Så oppmuntrer Hauge ham om ikke å fortvile "når angst og tvil møter
din sjel" og at han ikke måtte være redd når han tenker på sine feiltrinn
og sin synd, men at han måtte sette sin lit til Guds barmhjertighet. Hans
Nielsen
Hauge avslutter sitt siste brev til sin unge venn slik:
"Skulle disse ord være de
siste jeg skriver til deg, da sier jeg deg herved hjertelig takk for hvert ord
og hvert trinn du har trådt, for å delta i vårt felles arbeide for menneskenes
salighet. Lev vel, broder! Lev evig vel, det ønsker din medtjener i vår Herres
Jesu nåde. Amen."
Den siste tiden
Så lenge John var sterk nok til det, gikk han rundt i
bygda og for å besøke venner og si farvel. Heggtveit forteller, med kirkesanger
Arne Arnesen som kilde, at han gikk fra Sørbygda og helt til Mælum, for å ta
farvel med sine gode venner, haugianerne Anne og Marit Mælum. Marit ble så
betatt av hans "lærerike og fengslende, åndelige tale" at hun fulgte
ham flere kilometer på tilbakeveien, inntil John måtte minne henne om at hun
gikk fra "den vesle i vuggen".
Han gikk også til Marit og
Kristen på Sygard Bryn, som også var et samlingssted for haugianere. Der ble
han liggende i to uker. Tilbake til Bjørge igjen ble han sengeliggende for
godt. Stemoren pleide ham på best mulig måte. Mange besøkte ham på hans
dødsleie, og mange møtte opp for å våke. Det siste som ble hørt fra hans munn,
var da han med hviskende stemme siterte tredje vers av Bartholomæus Ringwalds
salme "Gud Hellig Ånd, i tro oss lær":
"Når liv og ånde vil forgå i dødens bitre stunde. O at
vi da din virkning så i hjertet føle kunne. At vi vår sjel med god forstand befale
må i Jesu hånd til evig ro å gjemmes!"
Så sovnet han stille inn 5. juni
1822, ennå ikke fylt 27 år. En av dem som vare til stede da han døde, var
Kirsti Gillebo. På hjemveien gikk hun innom Bryn og fortalte om Johns bortgang.
Beveget la hun til: "Jeg har benyttet meg for lite av Johns arbeide blant
oss."
En stor folkemengde fulgte
John til graven. Sokneprest Peder Dybdahl, som noen år tidligere hadde vært
aktiv i forfølgelsen av haugianerne, talte ved graven og sa bl a at han alltid
hadde aktet og elsket John Eriksen Bjørge, som han karakteriserte som en
"trofast kirkegjenger som satte det kirkelige embete høyt", og som
var "en kjærlighetsfull og fredsstiftende ung mann".
Kilder
Bang, A. Chr. Hans Nielsen Hauge og hans samtid. 3.
oppl. Kristiania 1874/1910.
Bjørge, John Erichsen: Sandheds Stadfæstelse, hvorved Syndens
Menneske bliver aabenbaret og Guds Kjærlighed bekreftet. Christiania 1820.
Brev frå Hans Nielsen Hauge,
ved Ingolf Kvamen. Bind II. Lutherstiftelsen.Oslo 1972.
Heggtveit, H. G. Den
norske Kirke i det nittende Aarhundrede. Første Bind. Christiania 1905-1911.
Heggtveit, H. G. Den
norske Kirke i det nittende Aarhundrede. Andet Bind, Første Afdeling.
Christiania 1912–20.
Ile, Tor. Bygdabok for Øyer. Bind 3. 1968.
Ile, Tor. Jon Eriksen Bjørge.
Hans Nielsen Hauges venn. Årbok for Gudbrandsdalen, 1940.
Kirkebøker
for Øyer og Tretten. (ØKB)
Skar, Johannes. Knut
Rasmusson Nordgarden eller Visknut. 2. utg. Samlaget 1898.
Svendsen, Sigrid. Billeder fra Hauges tid. Oslo 1934.
Wefring, Mads I. Minder fra mit reiseliv. Med nogle
biografiske optegnelser fra hans senere liv. Ved Th. Ording. Kristiania
1867.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar