tag:blogger.com,1999:blog-4391795746646497700.post6549127890379603865..comments2023-09-29T13:47:07.390+02:00Comments on Oddbjørn Evenshaugs blogg: Den danske folkekirken inn i Porvoo-fellesskapetOddbjørnhttp://www.blogger.com/profile/02099131095349775218noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-4391795746646497700.post-14294908204142401732010-01-07T21:10:54.685+01:002010-01-07T21:10:54.685+01:00Forståelsen av dåpen som sakrament er en viktig si...Forståelsen av dåpen som sakrament er en viktig side i dette fellesskapet. Økumenikk er et meget møysommelig arbeid. Men man må begynne et sted. Porvoo-avtalen er et meget viktig skritt i riktig retning. Utfordringen og forpliktelsen til å prøve å finne sammen gjelder også for andre kirkesamfunn, f eks slike som har en annen oppfatning av dåpen.Oddbjørnhttps://www.blogger.com/profile/02099131095349775218noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4391795746646497700.post-79190719150411712122010-01-07T20:46:45.782+01:002010-01-07T20:46:45.782+01:00Det er godt at den kristne kirke kan finne felless...Det er godt at den kristne kirke kan finne fellesskap i troens virkelighet. I avtalen leser jeg innledningsvis at økumenisk forstås bredt og videre i kap III at avtalen er økumenisk smal. For : den rommer kun den delen av den kristne kirke som hevder dåpen som sakrament. Blir det et trosfelleskap i "hele den kristne kirke " ved at man gjør avtaler hvor noen er med og andre ikke? Hadde intensjonen med avtalen et bredere utgangspunkt, eller ble sakramentene et skille fra begynnelsen? BrittAnonymousnoreply@blogger.com